Alvettulan vanha silta
Alvettulan silta on kaksiaukkoinen paikalla valetuista ontelotiilistä 1916 rakennettu rautabetoninen kaarisilta.
Sillan suunnitteli joulukuussa 1914 Väinö Wuolio ja rakensi Turun Rautabetoni Valimo, Juho Tapani.
Pituus: 71,5 m
Leveys kaiteitten välissä: 5 m
19.6.1916 valmistui käyttökuntoon
20.7.1916 suoritettiin sillan koekuormitus
10.8.1916 lopputarkastus
27.4.1918 silta kansalaissodan näyttämönä; punaisten läpimurto
29.5.1931 valmistui piirustukset sillan vahvistamiseksi
5.3.1978 päivämäärä johon mennessä silta piti purkaa Länsi-Suomen Vesioikeuden antamalla päätöksellä
6.1.1978 suojelijoiden lähetystö vieraili ministeri Saarron luona
4.9.1978 silta luovutettiin Alvettulan vanhan sillan tie -nimiselle tiekunnalle
1978-1979 siltaa peruskorjattiin
11.7.1979 sillan peruskorjaamisen loppukatselmus
Nykyisin silta on valtakunnallinen tiemuseokohde
Alvettulan salmi on ollut tärkeä Hauhon vesireitin ylityspaikka. Alvettulanjoki yhdistää Hauhonselän ja Ilmoilanselän. Paikalla on ollut muistitiedon mukaan kelluva kävelysilta, Jalkavahan silta. Maaherra määräsi rakentamaan kiinteän sillan vuonna 1765 ja myös vuonna 1828. Viimeinen silta oli moniaukkoinen puusilta. Siltaa korjattiin ja sen pituutta lyhennettiin sitä uusittaessa. 1800–1900-lukujen vaihteessa silta oli 6-aukkoinen ja sen hirsiarkkuvälituet olivat 5 metriä leveitä. Kulkuaukkojen leveys oli 8–9 metriä. Alikulkukorkeus oli matalimmillaan noin 1,6 metriä. Sillan mataluus ja kapeat aukot haittasivat tukinuittoa ja vesiliikennettä väylällä. Silta oli muutenkin 1910-luvulle tultaessa huonokuntoinen, joten vuonna 1914 perustettiin toimikunta hankkimaan suunnitelmat. Sillalle haettiin myös valtionapua keventämään sillantekovelvollisten rasitusta.
Ote VÄINÖLÄN TYÖVÄENYHDISTYKSEN toiminnasta v.v. 1905-1919.
Pöytäkirjamerkintöjen ja muistitietojen mukaan laatinut Mauri Estemaa.
"Varsinainen Alvettulan taistelu alkoi 26.4-18 kello 5 kovalla tykistövalmistelulla, punaiset ampuivat Lyömäeltä ja työväentalon mäeltä useita satoja srabnelli ja kranaattiammuksia. Tykkejä oli ainakin 5 joista yksi hylsyistä ja ammuksista päättäen oli väljyydeltään 4 tuumaa. Sillalle suunnatusta valkoisten konekivääritulesta huolimatta punaiset hyökkäsivät sillan yli. Etupäässä sanottiin olleen Valkeakosken naiskomppania ja Laitikkalasta Ilmoilan kautta saapunut pälkäneläisjoukko,jota johti Lautsian torpparin poika, v 1893syntynyt Aleksi Oksanen, jonka paikalla olleet kertoivat komentaneen "jäljissäni joka miäs". Oksanen kaatui hyökkäyksessä. Valkoisten rintama murtui jo aamupäivällä, joten joukkojen ylimeno saattoi alkaa, mitä kestikin sitten iltaan asti. Yli päästyään punaiset yrittivät räjäyttää Alvettulan v 1916 valmistunutta 71 metriä pitkää rautabetonisiltaa. Panokset olivat sijoitetut siltakaarten maatukiin, ne eivät aiheuttaneet kuin vähän reikiä siltakanteen."
Lisätieoja vanhasta sillasta löytyy myös: http://fi.wikipedia.org/wiki/Alvettulan_silta
Kuvat ja tiedot kokosi:
Pekka Pohjola, (03) 654 9990
Alvettulan silta 100 vuotta
Satavuotiasta siltaa juhlittiin13.8.2016 klo 16 eteenpäin. Paikalla oli noin 400 henkeä ja ohjelmassa oli mm. musiikkiesitys sillan historiasta, puheita, tanssia ja kahvitarjoilu.
Kiitokset kaikille esiintyjille upeasta esityksestä, Jounille hienosta puheesta ja kaikille muille juhlien järjestelyissä avustaneille sekä tietenkin myös runsaslukuiselle yleisölle!
Katso kuvia tapahtumasta kuvagalleriasta.